Het probleem
Hoe bereik je een zo breed en zo divers mogelijke doelgroep met je communicatie? Geen makkelijke vraag, en al zeker niet voor overheidsorganisaties die communicatiematerialen ontwikkelen die de Belg moeten bereiken.
Want de Belg, hoe ziet die er dan uit? Onze superdiverse huidige samenleving is een boeiende mix van traditionele, nieuwe en niet-Belgen.
Gaan we echter kijken naar boodschappen die door de overheid de wereld worden ingestuurd, dan merken we op dat heel wat communicatie gericht is op de klassieke, blanke Belg. Het belang van diversiteitsmarketing, waarbij men op zoek gaat naar inclusie en overeenkomsten om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken in een diverse samenleving, wordt dus steeds groter.
Maar alleen: hoe bereikt overheidscommunicatie de Belg, welke zijn dan de specifieke communicatiedrempels en hoe zijn die te overwinnen? Bridging the gap, daar gaat dit onderzoek over. En het is meteen ook de naam van dit onderzoek, ondersteund en gefinancierd door de Arteveldehogeschool in Gent.